Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Mariana Rejewskiego w Bydgoszczy

» NOWOŚCI Z PEDAGOGIKI, PSYCHOLOGII, SOCJOLOGII...

Przekonania, stereotypy, nawyki : ich wpływ na nasze życie / Katarzyna Sokołowska, Marek Sylburski. - Warszawa : Difin, 2016.
Sygn. 160623 WEJŚCIE DO KATALOGU ONLINE

Przekonania i stereotypy mogą być źródłem nawyków. Nawyki mogą sprzyjać powstawaniu przekonań i stereotypów. Komunikacja międzyludzka w dużej mierze polega na prezentowaniu i wymianie swoich poglądów. Wpływ poglądów na nawyki, które mogą stanowić większą część naszych zachowań, niesie ze sobą zarówno pozytywne jak i negatywne następstwa. Jeśli zachowanie nawykowe jest pochodną poglądów, może warto im się przyjrzeć. Książka jest zbiorem doświadczeń Autorów z 20 lat warsztatów i szkoleń, doradztwa i coachingu.
W pierwszej części (umownie nazwanej CO?) zostały omówione zagadnienia przekonań, stereotypów i nawyków. Wypracowane i stosowane metody i modele sprawdzano i testowano przez lata pracy na setkach szkoleń i warsztatów.
W części drugiej (umownie nazwanej JAK?) określono metody, które sprawdziły się w praktyce na warsztatach i szkoleniach. Są to autorskie metody i sposoby na zmianę tego, co ma wpływ na jakość naszego życia. W części trzeciej zaprezentowano w obszerniejszej formie przykłady nośników przekonań. Omówiono 70 przykładów (często bardzo do siebie zbliżonych) tego, co nazywamy nośnikami przekonań. Uważność w stosunku do tego co mówimy lub powtarzamy może być jednym z pierwszych kroków bardziej świadomej kontroli swoich przekonań i stereotypów. W nośnikach przekonań podajemy np. przysłowia, slogany, maksymy, powiedzenia itp., które zawierają w sobie przekonania lub stereotypy. Posługiwanie się nośnikami przekonań może służyć wzmacnianiu przekonań pozytywnych lub negatywnych.

Różne oblicza edukacji : instytucje i ich znaczenie edukacyjne w zmieniającym się świecie / redakcja naukowa Jarosław Korczak, Błażej Przybylski. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2016.
Sygn. 160622, p 160827/37 WEJŚCIE DO KATALOGU ONLINE

W prezentowanym opracowaniu przedstawiono wiele wartościowych refleksji, założeń metodologicznych oraz stanowisk w odniesieniu do poszukiwania odpowiedzi na różne pytania dotyczące współczesności, edukacji i jej dalszych perspektyw. [...] Niniejsza książka jest potrzebna, ponieważ wnosi nowe spojrzenie na współczesne konteksty edukacji i prowokuje do stawiania pytań i poszukiwań nań odpowiedzi we własnym, rozbudowanym nawet zakresie, a dotyczących na przykład: szkoły jako przestrzeni międzyludzkiej, ekonomicznego zarządzania edukacją (nakłady na szkolnictwo a efekty wyników nauczania) czy kultury zawodowej nauczycieli.

Teoria uczenia się muzyki : niemowlęta i małe dzieci / Edwin E. Gordon ; [przekł. Ewa Klimas-Kuchtowa]. - Gdańsk : Harmonia Universalis - Grupa Wydawnicza Harmonia, 2016.
Sygn. 160629 WEJŚCIE DO KATALOGU ONLINE

Książka napisana z myślą o rodzicach i nauczycielach wczesnodziecięcej edukacji muzycznej, dotyczy kluczowego momentu w muzycznym rozwoju każdego człowieka, czyli okresu od narodzin do piątego roku życia. Przedstawione w niej rozważania, oparte na wieloletnich badaniach autora w zakresie nauczania muzyki, wyjaśniają, jak małe dzieci uczą się audiować oraz rozwijać rozumienie muzyki, a także dlaczego powinny one obcować z muzyką już od pierwszych chwil życia. Książka zawiera również wiele praktycznych wskazówek, które pomogą zmotywować dzieci i zachęcić je do audiowania zarówno w domu, jak i w przedszkolu.

Związek Harcerstwa Polskiego 1956-1963 : społeczna organizacja wychowawcza w systemie politycznym PRL / Andrzej Friszke. - Warszawa : Wydawnictwo Krytyki Politycznej : Instytut Studiów Politycznych PAN, 2016.
Sygn. 160630 WEJŚCIE DO KATALOGU ONLINE

Barwna, oparta na materiałach archiwalnych, opowieść o jednej z najważniejszych polskich instytucji wychowawczych XX wieku. Andrzej Friszke przedstawia Związek Harcerstwa Polskiego jako organizację wychowującą zaangażowanych społecznie obywateli.
Książka ukazuje ewolucję relacji Związku Harcerstwa Polskiego z władzami PRL. Początek opowieści wyznacza zjazd łódzki z grudnia 1956 roku, czyli odbudowa ZHP na zasadzie kompromisu między dawnymi działaczami harcerskimi i grupą, która zaangażowała się lub dorastała w ZMP. Cezurą zamykającą opowieść jest koniec roku 1963, kiedy w wyniku decyzji najwyższych władz PZPR autonomia ZHP zostaje złamana, a związek poddany ścisłej politycznej kontroli.

Zamiast wychowania : o sile relacji z dzieckiem / Jesper Juul ; rozmawia Ingeborg Szöllösi ; [tłumaczenie Dariusz Syska]. - Podkowa Leśna : Wydawnictwo MiND, cop. 2016.
Sygn. 160631 WEJŚCIE DO KATALOGU ONLINE

W osobistej rozmowie Jesper Juul porusza cale bogactwo wątków związanych z wychowaniem dzieci. Poczucie własnej wartości, nauka odpowiedzialności, rozwiązywanie sytuacji konfliktowych, problemy w szkole… ? te i wiele innych kwestii pojawiają się w tej książce. Cenne są liczne przykłady z doświadczenia i praktyki poradniczej duńskiego pedagoga, które pozwalają bliżej zrozumieć jego podejście do dzieci i do rożnych problemów w rodzinie. Juul opowiada o tym, co najważniejsze w relacjach z dziećmi: rezygnacji z pozycji siły i poważnym traktowaniu ich potrzeb. Jedną z nich jest chęć bycia naprawdę dostrzeżonym przez dorosłych. Wbrew pozorom nie jest to wcale łatwe. Podpowiada, jak kochać dzieci, żeby czuły, że są kochane, jak rozwiązywać konflikty rodzące się wokół władzy w rodzinie i jak może wyglądać prawdziwie osobista rozmowa z dzieckiem.

Nowe technologie w edukacji dla bezpieczeństwa : kształcenie w paradygmacie społeczeństwa informacyjnego i jego przyszłość / Małgorzata Gawlik-Kobylińska. - [Warszawa] : Małgorzata Gawlik-Kobylińska : rozpisani.pl, cop. 2016.
Sygn. 160687, 160688 WEJŚCIE DO KATALOGU ONLINE

Przedstawiona problematyka należy do niezwykle ważnych, gdyż związana jest ściśle z celowym i zamierzonym pogłębianiem współczesnej edukacji dla bezpieczeństwa. Praca spotka się też z dużym zainteresowaniem czytelników zarówno w środowisku osób dorosłych, jak i studiującej młodzieży (studentów z wielu uczelni, studiów pierwszego i drugiego stopnia takich kierunków, jak bezpieczeństwo narodowe, bezpieczeństwo społeczne, bezpieczeństwo wewnętrzne, bezpieczeństwo publiczne, przysposobienie obronne, edukacja dla bezpieczeństwa, inżynieria bezpieczeństwa, zarządzanie kryzysowe i innych). Książka uwzględnia aktualny kontekst tworzenia nowoczesnych środków dydaktycznych mających wpływ na jakoś procesu kształcenia i wychowania młodzieży. Także wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniu edukacyjnemu, szczególnie z zakresu technologii kształcenia i dydaktyki oraz ma niebagatelne znaczenie dla nauczyciela realizującego zajęcia z edukacji dla bezpieczeństwa oraz wypełnia niewątpliwie w sferze merytorycznej niszę w dotychczasowym obszarze praktycznego wykorzystania nowoczesnych technologii kształcenia w edukacji dla bezpieczeństwa. Na korzyść autorki przemawia bogactwo podjętych wątków teoretycznych, które mogą świadczyć o dużej erudycji w obszarze dociekań naukowych w sferze edukacji dla bezpieczeństwa.

Psychologia agresji : wybrane problemy / Marzanna Farnicka, Hanna Liberska, Dorota Niewiedział. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, cop. 2016.
Sygn. 160707, 160708 WEJŚCIE DO KATALOGU ONLINE

Książka składa się z trzech części zawartych w ośmiu rozdziałach i stanowi kompendium wiedzy na temat agresji. Mocną stroną książki jest odniesienie zjawiska agresji do stadiów rozwoju człowieka. Autorzy nie tylko prowadzą dialog na temat definicji, rodzajów agresji czy dawnych i nowszych teorii tłumaczących agresję jako immanentny element życia społecznego, lecz także rozpatrują znaczenie agresji w różnych okresach życia, jak: adolescencji, dojrzałości i co szczególnie ciekawe: agresji w okresie starzenia się i starości (przy uwzględnieniu procesów neurodegeneracyjnych).

Rodzina transnarodowa : konteksty i implikacje / Bartłomiej Walczak. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, 2016.
Sygn. 160719, 160720 WEJŚCIE DO KATALOGU ONLINE

Niewątpliwie wartością pracy jest nowe podejście do tematu, jakim są migracje zarobkowe w kontekście tworzących się w ten sposób rodzin transnarodowych. Autor konsekwentnie prowadzi wywód o zróżnicowaniu przyczyn zjawiska i zmianach społeczeństwa. Wskazuje na proces wewnętrznie ulegający przeobrażeniom. Dokumentuje tezę o naznaczaniu migrantów-rodziców i wskazuje głębsze przyczyny takich stanowisk. Ta socjologiczna analiza przynosi wiedzę płynącą z różnych perspektyw badawczych, chociaż Autor nie opowiada się za którąś z nich jako przewodnią, raczej opisuje podejścia, czy wyciąga z nich to co jest najistotniejsze w odniesieniu do podjętego tematu. (…) praca znajdzie z pewnością odbiorców, zapełni lukę czy chociażby rozszerzy zakres wiedzy dotyczącej migracji zarobkowej podejmowanej przez jednostki obciążone rodziną – tworzące model rodziny transnarodowej, model jednak zróżnicowany wewnętrznie.

1001 porad dla rodziców i terapeutów dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera / Ellen Notbohm, Veronica Zysk; przekład Aleksandra Haduła. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2016.
Sygn. 161292 WEJŚCIE DO KATALOGU ONLINE

Ellen Notbohm i Veronica Zysk proponują mnóstwo zabaw i ćwiczeń, które pozytywnie wpłyną na rozwój dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera. Te skuteczne wskazówki pomogą dziecku odnosić sukcesy w domu,w szkole i w codziennych kontaktach z ludźmi. Przedstawione rozwiązania i strategie dostosowane są do różnych stylów uczenia się i zdolności dzieci. Wiele porad zmodyfikowano z myślą o nastolatkach i wyzwaniach, jakim muszą one sprostać, żyjąc z zaburzeniem ze spektrum autyzmu. 1001 porad… to niezwykle pomocna pozycja dla rodziców, nauczycieli i terapeutów.

Ja patriota : psychologia patriotyzmu / Jolanta Szczurkowska. - Warszawa : Difin, 2016.
Sygn. 161317,161318 WEJŚCIE DO KATALOGU ONLINE

Tematem przewodnim książki jest patriotyzm jednostki. Przedstawiony model postaw narodowych wyjaśnia po pierwsze, dlaczego patriotyzm ma tak wiele wspólnego z nacjonalizmem i w czym tkwi istota ich odmienności, a po drugie, jakie są związki patriotyzmu z postawami narodowo-regionalnymi, unijno-europejskimi i internacjonalizmem. Książka rozpoczyna się od zagadnień ogólnych dotyczących patriotyzmu, takich jak jego teoretyczny status, pedagogiczna i socjologiczna specyfika. Następnie poruszane są kwestie zasadnicze odnoszące się do jednostkowego patriotyzmu, a więc zagadnienia tożsamości narodowej, polskości, związku patriotyzmu w różnych kontekstach społecznych, patriotyzmu w Unii Europejskiej. Książkę kończą sugestie psychologów odnoszące się do kształtowania patriotyzmu w szerszym zakresie – budowania kultury pokoju.

Źródło:
www.rozpisani.pl
www.pwn.pl
www.scholar.com.pl
www.difin.pl
www.harmonia.edu.pl
www.marszalek.com.pl
www.wydawnictwo.krytykapolityczna.pl
www.wydawnictwomind.pl
www.wuj.pl

Powrót